tirsdag 21. november 2017

Hva i all verden?

Tenk deg at det akkurat har gått opp for deg: Dette er en drøm. Alt dette er inni mitt eget hode. Jeg kan gjøre akkurat som jeg vil, og ingen andre trenger noen gang å få vite noe om det.

...Hva i all verden gjør jeg nå?

Det er dessverre alt for vanlig å våkne for fort etter å ha innsett akkurat det der. Vi blir fort for ivrige, og det kan ødelegge ikke bare illusjonen, men hele søvnen. Blir vi da desperate etter å gripe tak i drømmescenen, blir opphisselsen bare større og vi våkner enda fortere.

Det beste jeg kan anbefale er å stoppe med det samme og se seg rundt. Det hjelper å lytte til lydene omkring seg, kjenne bakken under føttene og vinden i ansiktet, se på himmelen og horisonten, og i det hele tatt fokusere på sanseinntrykk fra inni drømmen.

Forskjellige ting virker for forskjellige folk. Jeg bruker vanligvis lyd som et bindeledd til drømmeverdenen. Den enkleste og nærmeste lydkilden er min egen stemme. Derfor snakker jeg alltid høyt til meg selv når jeg har en bevisst drøm. Mange ganger synger jeg også. Ikke bare høres musikk mye bedre ut når vi ikke er begrenset av den sangstemmen naturen har gitt oss, det er også en brukbar måte å måle hvor lang en drøm er på. Vi vet lengden på kjente sanger, og om vi husker hvor mye av den vi rakk å synge, vet vi også hvor lang drømmen var.

Noen har bekymret seg for hvordan de skulle våkne opp den første gangen. Vanligvis er det lettere å våkne enn å ikke gjøre det. Å holde seg bevisst er ofte tungt, det kan føles som å holde seg våken når en bare vil sove. Vil en absolutt våkne opp, er det et triks som så å si alltid hjelper for meg. Når vi drømmer, er kroppen lammet. Hele kroppen, unntatt øynene. Derfor våkner jeg om jeg lukker øynene hardt, og så åpner dem igjen. Det kan hende at jeg våkner opp i halvsøvne og ikke får til å røre meg på et par øyeblikk, men det har vært veldig effektivt.

Om vi gjør noe som er fysisk krevende, ensformig, eller krever mye konsentrasjon, kan bevisstheten forsvinne og vi går over i en vanlig drøm. Blir vi for ivrige, er det lett å våkne. Det merker ikke minst de som ønsker seksuelle drømmer. Jeg mister let konsentrasjonen om jeg kjører eller sykler i mer enn et par øyeblikk.

Ikke få panikk! Ingenting inni en drøm er farlig. Det er bare en drøm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar