onsdag 22. november 2017

Indre verdener

Det er kanskje først i en bevisst drøm at det går opp for oss hvor rik og kraftig underbevisstheten og fantasien vår egentlig er.

Alt du ser, hører og føler i en drøm kommer fra ditt eget hode. Hele verdenen er din egen. Selv om det ikke er en bevisst tanke som har formet omgivelsene, kommer de fra underbevisstheten. Vanligvis får vi det vi mer eller mindre bevisst forventer oss, men det går an å bli overrasket.

Hvem har ikke drømt at de har hørt vakker musikk eller sett et imponerende bilde? Noen har lest bøker og dikt i drømmer, selv om akkurat det med lesing ofte er litt vanskelig. Når vi er klar over at det er en drøm, går det an å være mer bevisst på hva vi vil huske etter at vi våkner. Vi kan for eksempel bla gjennom ei bok med bilder og legge merke til de beste.

Mange kjente kunstnere og komponister har drømt ting de seinere har gjort om til sitt eget kreative arbeid. Sangen "Yesterday", som Beatles gjorde berømt, ble skapt i en drøm av Paul McCartney. Da han våknet, skyndte han seg å spille melodien på pianoet sitt så han ikke skulle glemme den. Slik kan også vi vanlige folk gjøre. Vi trenger ikke å være en verdensberømt låtskriver for å lage bra musikk i en drøm. Underbevisstheten vår er mye mer fantasifull enn vi er klar over.

Jeg har ofte brukt bevisste drømmer for å få inspirasjon til malerier. Jeg er ingen talentfull kunstner, men det som kan ta timevis med tenking for å få fram i våken tilstand går på et øyeblikk i en drøm. Det er så enkelt som å se på veggene etter bilder, bla gjennom ei bok og se hva som gjemmer seg på neste side, eller rett og slett bare å se ut av vinduet. Jeg har sett verdener med tre soler på himmelen, byggverk som har strakt seg opp i skyene, og et utall mer eller mindre merkelige, fremmede livsformer. De aller vakreste soloppgangene og regnbuene jeg kan forestille meg, har jeg sett i bevisste drømmer.

Mange som driver med dette har permanente drømmeverdener. Det betyr ikke at alle drømmene deres foregår på det samme stedet, men at de har flere bevisste eller ubevisste drømmer i det samme landskapet. Personer kan dukke opp i flere drømmer på rad. Jeg har selv en håndfull slike steder og personer som kommer tilbake, men det føles litt for personlig å skrive om det, her på en offentlig side. Det jeg kan si er at mange av disse stedene føles som de ligger i samme verden. Personene deler visse trekk (spesielt måten de snakker på) og landskapet virker sammenhengende. Dette er mitt sted, og hadde jeg vært en talentfull forfatter, ville jeg latt historiene mine foregå her.

Det kan være vanskelig å "oversette" musikk fra en drøm til våken tilstand. Noen ganger er det nesten som om musikken bruker en skala som er fysisk umulig. Mange av sangene jeg hører i drømmene mine har fire stemmer og trommer under. Rett etter at jeg har våknet, er alt friskt i minnet, men det fordufter fort, særlig om morgenen er travel.

Skal en huske en drøm godt, er det alltid en god ide å ta det litt med ro rett etter at en har våknet. Ikke sprett opp og gå rett på dagens stress, bruk heller noen øyeblikk til å gjenfortelle drømmen til deg selv. Det er en veldig god ide å skrive ned noen stikkord med en gang. Musikk og bilder er litt vanskeligere å ta vare på; ikke alle har et musikkinstrument på soverommet, og de fleste bor sammen med noen som ikke ville likt å våkne til det! Jeg har mange ganger gått å nynnet på ei melodilinje på vei til jobb. De fleste gangene har den falt ut i løpet av dagen, men noen ganger har jeg klart å bevare den.

Det har til og med hendt at vitenskapsfolk har fått ideer i drømmer som har ført til løsninger på det de har holdt på med. Jeg kommer ikke på navnet i farta, men en kjemiker for lenge siden drømte om en kjemisk formel som viste seg å stemme. Idrettsutøvere drømmer ofte at de trener. Jeg har selv gått gjennom bevegelser i tai chi inne i en bevisst drøm, og faktisk vært mer sikker på akkurat den bevegelsen dagen etter. Det er bevist at lærdommen setter seg fast i hjernen mens vi sover. Kanskje kan en bevisst drøm være nøkkelen til å gjøre dette enda mer effektivt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar