tirsdag 21. november 2017

Min historie

Helt siden barndommen har jeg vært opptatt av bevisst drømming.

Den første gangen jeg kan huske at jeg hadde en sånn drøm, var i fem-seksårsalderen. Jeg drømte at jeg var i en park og møtte en gammel mann. Begge bestefedrene mine døde før jeg ble født, men jeg innbilte meg at mannen var en snill og klok bestefar. Han fortalte meg at jeg kunne komme tilbake til parken når som helst etterpå. Jeg trengte bare å bestemme meg for å drømme om den.

Det var fremdeles mørkt og stille da jeg våknet. Det var natt ennå. Jeg sovnet sakte og fredelig, og før jeg visste ordet av det, sto jeg i parken igjen ved siden av den gamle mannen. Denne gangen visste jeg at det var en drøm. Å forstå det var en aha-opplevelse uten like. Det var som julaften og den dagen pappa kom hjem fra ukependling på en gang. Nå kunne jeg jo gjøre akkurat hva jeg ville!

Siden den gangen, har jeg fortsatt å ha en bevisst drøm mellom en gang i måneden og en gang i uka. Det har gått opp og ned med døgnrytmen og søvnkvaliteten, men det har aldri vært helt umulig å innimellom skjønne at en drøm er en drøm. Etter ar jeg fant nettsamfunnet LD4all i 2000, skjøt utviklingen fart.

Det var egentlig en tilfeldighet at jeg snublet innom den nettsiden. Jeg var på et punkt i livet der jeg ikke var fornøyd med verken jobben eller bosituasjonen, og internett om natta var den beste måten å få litt fritid og privatliv på. Jeg husker ikke akkurat hva jeg søkte på, men det var en nesten like stor aha-opplevelse da jeg fant den. Her var det mange andre mennesker som hadde opplevd det samme som meg. Og ikke bare det, de jobbet aktivt med å forbedre opplevelsene sine!

Her lærte jeg for første gang hvordan andre gikk fram for å oppleve en bevisst drøm, og hvordan de fikk dem til å vare lenger. Da jeg begynte å prøve ut de forskjellige teknikkene som var beskrevet på forumet, opplevde jeg at jeg fikk over dobbelt så mange bevisste drømmer, og at de varte lenger. Forumet ga meg også motivasjon til å skrive ned drømmene mine etter hver natt. Det hjalp utrolig mye, ikke minst med å lære meg å kjenne igjen drømmetemaer som gikk igjen.

Jeg er fremdeles aktiv på LD4all. Faktisk kan jeg ikke anbefale det godt nok. Det fins mange andre nettsamfunn der ute med fokus på bevisst drømming, men den tryggheten og det samholdet jeg opplever der kan ikke sammenlignes med noe annet sted på nettet.

Det hender at temaet kommer opp tilfeldig i samtaler med andre. Det er utrolig mange som har opplevd å bli bevisst i en drøm iallfall en gang i livet, men det er ikke så mange som bevisst prøver på det. På den måten er jeg heldig. Flere nære familiemedlemmer holder på sånn, og det har hendt at vi har diskutert hva vi skal gjøre neste gang over kveldsmaten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar