tirsdag 21. november 2017

Utenfor rammene for virkeligheten

Jeg kan ikke få sagt det ofte nok: Det som skjer i en bevisst drøm er bare en drøm. Det er kanskje det mest private rommet vi har. Alt er inne i vårt eget hode, og absolutt ingen andre kan se hva vi gjør.

Når vi drømmer, er vi ikke begrenset av sansene våre eller naturlovene. Alt som vi kan forestille oss går an. Noen ganger kan til og med underbevisstheten gi oss overraskelser. Det kan være litt vanskelig de første gangene å tenke utenfor rammene for hva som vanligvis er mulig, derfor har jeg samlet noen av mine favoritter her.

Selv om det kan vært utrolig tilfredsstillende å bare utforske scenen jeg har "landet" i, hender det at jeg har lyst til å være et annet sted. Er det ei dør i nærheten, går det an å si til seg selv at "Bak denne døra er stedet jeg vil se". Det trenger ikke å være ei vanlig dør. Bilder på veggen, speil (Grunnleggeren av LD4all foretrekker denne metoden), TV-skjermer, det meste kan være ei dør om en bestemmer seg for det.

Ofte er landskapet helt åpent, eller for mørkt til å orientere seg skikkelig. Da liker jeg å tegne en sirkel i lufta. Når sirkelen lyser i løse lufta, gjør det meg også 100% sikker på at dette er en drøm. Den lysende sirkelen er en portal, akkurat som i spillet "Portal". Hvor den andre enden av portalen er, vet jeg ofte ikke når jeg hopper inn i den.

Den første ideen for mange er å fly. Det går an, og det er morsomt å se på forum for bevisst drømming at alle har forskjellig stil. For meg virker det best å slappe dypt av, helt til kroppen er slappere enn den kan være i virkeligheten. Da blir jeg vektløs og flyter opp. Noen ganger virker det best å bare bestemme seg for at jeg vil opp i taket, så flyter jeg dit automatisk.

Andre hopper opp og fortsetter oppover, eller bruker bestemte gjenstander som hjelp. Jeg har selv bestemt i en bevisst drøm at ei papp-plate er en vinge, eller at ei pute er lettere enn luft. Det er bare fantasien som bestemmer. Det går an å lære en teknikk i en drøm, og fortsette å bruke den i seinere drømmer.

Jeg liker veldig godt å synge og lage musikk. Dessverre er jeg ikke utstyrt med noe som ligner en sangstemme i virkeligheten. Når jeg drømmer, derimot, kan jeg synge hva som helst. Stemmen min blir mørk og dyp. Det kjennes som jeg ikke en gang trenger å puste inn mellom linjene. Noen ganger kan jeg til og med synge flerstemt. Jeg synger en melodi, og resten kommer fra bakgrunnen. Eller jeg kan høre vakker musikk fra et sted, og begynne å synge en melodi som passer perfekt oppå den. Det aller beste er når det føles som om musikken kommer fra alle retninger både rundt meg og inni meg. Disse drømmene er sjeldne, men når det blir sånn, så husker jeg det til gjengjeld i årevis etterpå. De som spiller instrument vil sikkert like å spille som en mester i en slik drøm.

Mange vil kanskje drømme om en bestemt person. Det kan virke godt å bestemme seg for at denne personen er bak ei dør, bak et gatehjørne, osv. Det som har virket best for meg er å si til meg selv at "X er bak meg". Jeg må vanligvis stå stille i noen øyeblikk før jeg er helt overbevist om at det er noen bak meg, men det kan virke overraskende godt. En annen teknikk er å peke ut en person i en folkemengde langt unna, og bestemme seg for at det er personen en vil møte. Jeg har ikke prøvd denne selv, men flere andre har rapportert at det virker godt.

Når vi drømmer, er vi ikke begrenset av den kroppen vi har i virkeligheten. Det er mange som liker å gjøre ting de ikke har mulighet til ellers. Jeg er for eksempel kraftig nærsynt. Synsfeltet mitt er begrenset av brillene. I en drøm er synsfeltet mye videre. Jeg kan se mye klarere, selv om alt ofte er litt tåkete i en drøm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar